Η Λύση για το Σύνδρομο Ανήσυχων Ποδιών στον Ύπνο

Μήπως τα βράδια όταν ξαπλώνεις στο κρεβάτι νιώθεις μια δυσάρεστη αίσθηση στα πόδια και μια έντονη παρότρυνση να τα τινάξεις για να ανακουφιστείς;

Αν ναι, τότε ενδεχομένως να αντιμετωπίζεις κάτι που ονομάζεται Σύνδρομο Ανήσυχων Ποδιών (ΣΑΠ), επίσης γνωστό και ως νόσος Willis-Ekbom. Το ΣΑΠ είναι μια κοινή νευρολογική διαταραχή που πιστεύεται ότι επηρεάζει από 5% έως και το 15% του πληθυσμού της Ελλάδας και είναι γνωστό ότι αποτελεί ένα σημαντικό εμπόδιο στον καλό ύπνο.

Δυστυχώς, δεν υπάρχει κάποια θεραπεία για το Σύνδρομο Ανήσυχων Ποδιών, αλλά πολλοί άνθρωποι που αντιμετωπίζουν τα συμπτώματα αυτά στρέφονται σε μια φυσική λύση για να διευκολύνουν τα συμπτώματά τους: τις κουβέρτες βαρύτητας.

Οι κουβέρτες βαρύτητας αξιοποιούν τη δύναμη της Bαθειάς Απτικής Πίεσης -μια επιστημονικά αποδεδειγμένη θεραπεία άγχους- για να χαλαρώσουν το νευρικό σύστημα, να ξεκουράσουν το σώμα και να προάγουν τον βαθύ και αναζωογονητικό ύπνο.

Η σταθερή αυτή πίεση που ασκούν οι κουβέρτες βαρύτητας στα πόδια έχει αποδειχθεί ότι είναι ευεργετική και για όσους πάσχουν από Σύνδρομο Ανήσυχων Ποδιών, καθώς τους ανακουφίζει από το παράξενο αίσθημα πόνου στα πόδια και τους βοηθάει να μην ξυπνάνε κατά τη διάρκεια της νύχτας. 

Παρακάτω, θα ρίξουμε μια πιο προσεκτική ματιά στο Σύνδρομο Ανήσυχων Ποδιών αλλά και πώς οι κουβέρτες βαρύτητας μπορούν να δώσουν τη λύση σε αυτό το δυσάρεστο σύμπτωμα, βοηθώντας το άτομο που πάσχει να το αντιμετωπίσει και να κοιμηθεί καλύτερα το βράδυ.

Τι είναι το Σύνδρομο Ανήσυχων Ποδιών;

Το Σύνδρομο Ανήσυχων Ποδιών είναι μια νευρολογική διαταραχή που εντοπίζεται στο μυϊκό σύστημα και ιδιαίτερα στους μύες των ποδιών. Όσοι πάσχουν από αυτό, νιώθουν τα πόδια τους σαν να τα "χτυπά" ηλεκτρικό ρεύμα όταν ξαπλώσουν, ιδιαίτερα μόλις χαλαρώσουν και βρεθούν λίγο πριν από τον ύπνο. Ουσιαστικά εκδηλώνουν μια υπερκινητικότητα στα πόδια, την οποία δεν μπορούν να σταματήσουν, αφού αυτή η κίνηση τους κάνει να αισθάνονται καλύτερα.

Το Σύνδρομο Ανήσυχων Ποδιών επηρεάζει κυρίως τα κάτω άκρα, αλλά μπορεί επίσης να επηρεάσει και τα χέρια, τον κορμό και (σε σπάνιες περιπτώσεις) το κεφάλι. Τα συμπτώματα του ΣΑΠ συχνά γίνονται χειρότερα τη νύχτα, εμποδίζοντας το άτομο να απολαμβάνει νύχτες ποιοτικού ύπνου με αρκετά επακόλουθα κατά τη διάρκεια της ημέρας: μειωμένη παραγωγικότητα λόγω κόπωσης, τάση για υπνηλία και προβλήματα συγκέντρωσης.

Τι προκαλεί το Σύνδρομο Ανήσυχων Ποδιών;

Ενώ η ακριβής αιτία του Συνδρόμου Ανήσυχων Ποδιών είναι ακόμα άγνωστη, ορισμένοι επιστήμονες πιστεύουν ότι μπορεί να σχετίζεται με το πώς ο εγκέφαλος χρησιμοποιεί τη ντοπαμίνη, η οποία είναι ένας σημαντικός χημικός αγγελιοφόρος που βοηθά στον έλεγχο της μυϊκής δραστηριότητας και κίνησης.

Τα επίπεδα της ντοπαμίνης μειώνονται φυσικά καθ 'όλη τη διάρκεια της ημέρας, γι' αυτό και τα συμπτώματα του ΣΑΠ είναι χειρότερα το βράδυ. Άλλες πιθανές αιτίες του ΣΑΠ περιλαμβάνουν:

  • την κληρονομικότητα
  • την εγκυμοσύνη
  • την έλλειψη σιδήρου
  • την ινομυαλγία
  • τη χρόνια νεφρική νόσο

Επιπλέον, αν και το ΣΑΠ μπορεί να συμβεί σε οποιονδήποτε (ακόμη και σε παιδιά), μελέτες έχουν δείξει ότι οι γυναίκες έχουν διπλάσιες πιθανότητες να προσβληθούν από το Σύνδρομο Ανήσυχων Ποδιών από ότι οι άνδρες. 

Πως η κουβέρτα βαρύτητας βοηθάει στην αντιμετώπιση του Συνδρόμου Ανήσυχων Ποδιών;

Τα συμπτώματα του Συνδρόμου Ανήσυχων Ποδιών μπορούν να να γίνουν από ενοχλητικά έως ανυπόφορα. Εάν έχεις ΣΑΠ, δες μερικούς τρόπους με τους οποίους μια κουβέρτα βαρύτητας μπορεί να βελτιώσει τη ζωή σου:

1. Λειτουργεί ως αντιπερισπασμός

Ένας άλλος λόγος για τον οποίο το ΣΑΠ μπορεί να φαίνεται χειρότερο τη νύχτα είναι επειδή απλά του δίνεις μεγαλύτερη προσοχή. Οι κουβέρτες βαρύτητας ασκούν ήπια πίεση στο σώμα σας, το οποίο σας βοηθά να τραβήξετε την προσοχή σας μακριά από τη δυσάρεστη αίσθηση στα πόδια σας.

2. Βελτιώνει την ποιότητα και τη διάρκεια του ύπνου.

Ας το παραδεχτούμε, ο καλός ύπνος και το Σύνδρομο Ανήσυχων Ποδιών είναι δύο αντίθετες έννοιες και δύσκολα μπορούν να συνυπάρξουν. Όταν τα πόδια σου είναι ανήσυχα σου προκαλείται η επιθυμία να σηκωθείς από το κρεβάτι, να τεντωθείς ή να αρχίσεις να "κόβεις" βόλτες στο σπίτι, πράγμα που όπως είναι αναμενόμενο θα διακόψει τον ύπνο σου τη νύχτα. 

Ενώ οι κουβέρτες βαρύτητας μπορεί να μην θεραπεύουν τα συμπτώματα του ΣΑΠ, έχουν αποδειχθεί από την επιστήμη ότι συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας του ύπνου και οι καλύτερες συνθήκες ύπνου μπορούν δυνητικά να αντισταθμίσουν μερικές από τις επιδράσεις του ΣΑΠ τη νύχτα. Οι κουβέρτες βαρύτητας σε βοηθούν να κοιμηθείς πιο γρήγορα καθώς χαλαρώνουν το νευρικό σύστημα και αυξάνουν τα επίπεδα σεροτονίνης, η ορμόνη της "ευτυχίας" και βοηθάει το σώμα σας να παράγει τη μελατονίνη (την ορμόνη του ύπνου).

3. Μειώνει το άγχος και το στρες

Ένας άλλος τρόπος με τον οποίο μπορούν να βοηθήσουν οι κουβέρτες βαρύτητας είναι να μειώσουν το στρες, ένα κοινό σύμπτωμα του Συνδρόμου Ανήσυχων Ποδιών. Οι κουβέρτες βαρύτητας ουσιαστικά ξεγελούν το μυαλό καθώς η αίσθηση όταν βρίσκεσαι κάτω από αυτή είναι σαν να είσαι στην αγκαλιά κάποιου.

Η αίσθηση της αγκαλιάς λόγω του βάρους της -και ως εκ τούτου η επίδραση αυτού του συναισθήματος στο σώμα- είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να καταπραΰνεις το νευρικό σου σύστημα, μιάς και οι ορμόνες που απελευθερώνονται με αυτόν τον τρόπο, όπως η ωκυτοκίνη, η σεροτονίνη και η ντοπαμίνη (ορμόνες χαλάρωσης, ευτυχίας και αγάπης), ρυθμίζουν τα επίπεδα κορτιζόλης στο σώμα (η ορμόνη του στρες) με αποτέλεσμα να αισθάνεσαι περισσότερη γαλήνη και χαλάρωση.

Πως να χρησιμοποιήσεις την κουβέρτα βαρύτητας για να ηρεμήσεις τα πόδια στον ύπνο;

Δεν υπάρχει σωστός και λάθος τρόπος για να χρησιμοποιήσεις μια κουβέρτα βαρύτητας για το Σύνδρομο Ανήσυχων Ποδιών. Πολλοί άνθρωποι με ΣΑΠ επιλέγουν να ρίξουν την κουβέρτα στα πόδια τους καθώς διαβάζουν ένα βιβλίο ή βλέπουν τηλεόραση στον καναπέ, ενώ άλλοι ανακουφίζονται όταν κοιμούνται με τη κουβέρτα τους όλη τη νύχτα. Δοκίμασε κάθε τρόπο και βρες αυτόν που σου ταιριάζει καλύτερα.

Επίσης έχε στο νου σου ότι υπάρχουν 2 ειδών κουβέρτες βαρύτητας: η χειμερινή Gravity και η ψυχρή Gravity Ice που είναι ιδανική για όλες τις εποχές του χρόνου -πλην του χειμώνα- ή για όσους ζεσταίνονται εύκολα και ιδρώνουν στον ύπνο τους. 

Επίλεξε εκείνη που ζυγίζει πιο κοντά στο 10% του σωματικού σου βάρους και απόλαυσε ήρεμο ύπνο χωρίς διακοπές. 

Άλλοι φυσικοί τρόποι για να αντιμετωπίσεις το Σύνδρομο Ανήσυχων Ποδιών

Ο μεγαλύτερος κίνδυνος με το ΣΑΠ είναι ότι μπορεί να διαταράξει σοβαρά τους κύκλους του ύπνου σου, οι οποίοι στη συνέχεια μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά πολλές πτυχές της ζωής σου, όπως για παράδειγμα την ψυχική σου υγεία.

Το γεγονός ότι δεν υπάρχουν δοκιμασμένες, καθολικές θεραπείες για το ΣΑΠ μπορεί να είναι απογοητευτικό, ωστόσο υπάρχουν μερικές απλές λύσεις που έχουν αποδειχθεί ότι ανακουφίζουν τα συμπτώματα, οπότε ας δούμε λίγο πιο προσεκτικά μερικές από αυτές.

Άλλαξε τις συνήθειές σου

Όπως και πολλά άλλα θέματα υγείας, η τροποποίηση των καθημερινών μας συνηθειών μπορεί να βοηθήσει στη διευκόλυνση των χρόνιων παθήσεων. Η τακτική άσκηση, η διατήρηση ενός υγιούς ύπνου (οι κουβέρτες μας σίγουρα μπορούν να βοηθήσουν σε αυτό) και η μείωση της καφεΐνης, του αλκοόλ και του καπνού μπορεί να αποδειχθούν πολύ χρήσιμα.

Δοκίμασε τη yoga

Η πρακτική της yoga εστιάζει στην αναπνοή και το τέντωμα του σώματος, τα οποία μπορούν να ηρεμήσουν τα νεύρα, να χαλαρώσουν τις αισθήσεις και ταυτόχρονα να σε κρατήσουν σε μια καλή φυσική κατάσταση. Η ένταξη της yoga στην καθημερινή σου ρουτίνα μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των συμπτωμάτων του Συνδρόμου Ανήσυχων Ποδιών. 

Χρησιμοποίησε τεχνικές χαλάρωσης

Οι τεχνικές αναπνοής και ο διαλογισμός πριν τον ύπνο βοηθούν στην καταπολέμηση του στρες και του άγχους. Τέτοιες χαλαρωτικές τεχνικές όχι μόνο βοηθούν στην εξάλειψη των συμπτωμάτων διαταραχών ύπνου όπως το ΣΑΠ, αλλά ενισχύουν τη συνολική σωματική και ψυχική ευημερία σου.

Βάλε στη διατροφή σου σίδηρο και μαγνήσιο

Η έλλειψη σιδήρου μπορεί να είναι μία από τις αιτίες του ΣΑΠ. Τα μήλα, το μέλι, οι χουρμάδες και τα ρόδια είναι μερικές φυσικές και πλούσιες πηγές σιδήρου. Ως φυσικό μυοχαλαρωτικό, το μαγνήσιο μπορεί επίσης να βοηθήσει στην αντιμετώπιση του ΣΑΠ. Οι μπανάνες, τα αβοκάντο, τα όσπρια, το τόφου, οι σπόροι και τα λιπαρά ψάρια είναι γεμάτα με μαγνήσιο. Βάλε στη διατροφή σου τους ξηρούς καρπούς και τα χόρτα, όπως το σπανάκι, το λάχανο, το μπρόκολο και τα μπιζέλια, καθώς είναι πλούσια σε μαγνήσιο και σίδηρο.

Απόφυγε την κατανάλωση ζάχαρης και νατρίου πριν τον ύπνο

Η κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων, καφεΐνης και τροφών με ζάχαρη και νάτριο είναι ένα μεγάλο "ΟΧΙ" πριν τον ύπνο. Ενεργοποιούν και επιδεινώνουν τα συμπτώματα του Συνδρόμου Ανήσυχων Ποδιών. Έτσι, σκέψου το δύο φορές πριν αποφασίσεις να παραγγείλεις πρόχειρο φαγητό πριν κοιμηθείς.

Αναβάθμισε τον ύπνο σου με μια κουβέρτα βαρύτητας 

Οι κουβέρτες βαρύτητας είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να αντιμετωπίσεις την αϋπνία και το στρες χωρίς φάρμακα, καθώς χρησιμοποιούνται εδώ και πολλές δεκαετίες για τη βοήθεια ατόμων που πάσχουν από αγχώδεις διαταραχές, αυτισμό και άλλες αισθητηριακές διαταραχές.

Πως λειτουργούν;

Είναι σχεδιασμένες για να ασκούν μια ήπια και σταθερή πίεση σε ολόκληρο το σώμα όπου οι εργοθεραπευτές ονομάζουν “Βαθειά Απτική Πίεση”. Αυτή η σταθερή πίεση, χαλαρώνει το νευρικό σύστημα και βοηθάει τον οργανισμό να αυξήσει με φυσικό τρόπο τα επίπεδα της σεροτονίνης και της μελατονίνης (οι ορμόνες της ευτυχίας και του ύπνου) και παράλληλα να μειώσει τα επίπεδα της κορτιζόλης που ευθύνεται για το στρες.

Ως αποτέλεσμα, ο νους σταματάει να "τρέχει", οι καρδιακοί παλμοί πέφτουν, η διάθεση βελτιώνεται και το σώμα μπαίνει σε μια κατάσταση απόλυτης χαλάρωσης.

Επίλεξε εκείνη που ζυγίζει πιο κοντά στο 10% του σωματικού σου βάρους και αναβάθμισε τον ύπνο σου από το πρώτο κιόλας βράδυ!

Γράψε ένα σχόλιο