Ποια είναι η Καλύτερη Στάση Ύπνου;

Όταν νυστάζεις και βρίσκεσαι ένα "κλικ" πριν τον βαθύ ύπνο, το πιθανότερο είναι ότι δεν θα σκεφτείς ποια είναι η καλύτερη στάση για να κοιμηθείς το βράδυ. Αντιθέτως θα αφεθείς μέχρι το επόμενο πρωί, όπου θα γίνει και η αποκάλυψη όσον αφορά την ποιότητα του βραδινού σου ύπνου. 

Γιατί να το αφήνεις όμως στην τύχη;

Αν σε ενδιαφέρει να βελτιώσεις την ποιότητα του ύπνου σου αλλά και της υγείας σου, τότε καλό θα ήταν να αρχίσει να σε απασχολεί η στάση που παίρνεις όταν κοιμάσαι. Έτσι μπορείς να δώσεις στον εαυτό σου μια ακόμα ευκαιρία να ξυπνάει ξεκούραστα και χωρίς πόνους. 

Σύμφωνα με τους ειδικούς, ο τρόπος που κοιμόμαστε το βράδυ επηρεάζει τα πάντα στο σώμα μας, από τη σπονδυλική μας στήλη μέχρι και το παχύ έντερο, ακόμα και τον εγκέφαλο. 

Σε αυτό το άρθρο λοιπόν θα κάνουμε μια βαθιά ανασκόπηση στις τρεις κύριες στάσεις ύπνου -στο πλάι, ανάσκελα και μπρούμυτα- και θα μοιραστούμε μαζί σου μερικές συμβουλές για το πως να κοιμάσαι καλύτερα σε οποιαδήποτε στάση από αυτές. 

Ξεκινάμε!

Στο πλάι

Αν κοιμάσαι στο πλάι τότε ανήκεις στην πλειονότητα καθώς σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, το 75% των ανθρώπων κοιμούνται στο πλάι. Σε γενικές γραμμές, ο ύπνος στο πλάι -και ειδικότερα στην αριστερή πλευρά- είναι ένας υγιής τρόπος για να κοιμάσαι, καθώς δεν ασκεί υπερβολική πίεση στα όργανά σου. 

Ας ρίξουμε όμως μια πιο προσεκτική ματιά στα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του ύπνου σε πλαϊνή στάση. 

Τα πλεονεκτήματα του να κοιμάσαι στο πλάι

  1. Μειώνει το ροχαλητό. Αν ροχαλίζεις ή πάσχεις από υπνική άπνοια, η πλαϊνή στάση ύπνου μπορεί να είναι η καλύτερη επιλογή που έχεις να κάνεις, καθώς διευκολύνει την αναπνοή και ενδείκνυται για άτομα με αναπνευστικά προβλήματα. 
  2. Βοηθάει την πέψη και μειώνει τις καούρες. Ο ύπνος στο πλάι μπορεί να βοηθήσει στη δυσπεψία και τις καούρες, αλλά μόνο αν κοιμάσαι στην αριστερή πλευρά. Ο λόγος; Όταν κοιμάσαι αριστερά στο πλάι, τα οξέα του στομάχου δεν μπορούν να μεταφερθούν προς το λαιμό και τους πνεύμονες (σε αντίθεση με τη δεξιά πλευρά που είναι πιο εύκολο) διότι εμποδίζονται από τον μυ του οισοφάγου. 
  3. Ιδανική στάση για εγκύους. Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι ο ύπνος στο πλάι είναι η καλύτερη στάση για τις εγκύους επειδή επιτρέπει την σωστή κυκλοφορία του αίματος και των θρεπτικών στοιχείων προς τον πλακούντα και το βρέφος.  

Τα μειονεκτήματα του να κοιμάσαι στο πλάι

  1. Μπορεί να αυξήσει την πίεση στην καρδιά. Εάν αντιμετωπίζεις προβλήματα με την καρδιά, ο ύπνος στο πλάι -και ειδικά στην αριστερή πλευρά- δεν είναι η καλύτερη στάση για εσένα. Ορισμένοι ειδικοί πιστεύουν ότι ο ύπνος στα αριστερά μπορεί να ασκήσει πίεση στη μεγάλη φλέβα που επιστρέφει το αίμα στην καρδιά. 
  2. Μπορεί να μειώσει την κυκλοφορία του αίματος. Η πλειονότητα όσων κοιμούνται στο πλάι επιλέγουν την εμβρυακή στάση, κατά την οποία τα χέρια και τα πόδια τους βρίσκονται κοντά στο κυρτωμένο σώμα τους. Παρόλα αυτά, το μειονέκτημα αυτής της στάσης στον ύπνο μπορεί να μειώσει την κυκλοφορία του αίματος, τόσο στα χέρια όσο και σε ολόκληρο το σώμα.

Prosleep tip για όσους κοιμούνται στο πλάι: Αν ξυπνάς συχνά με ένα αίσθημα δυσκαμψίας και πόνο στη μέση και το ισχίο, τότε πρέπει να διορθώσεις τη στάση ύπνου σου. Ένας πολύ καλός τρόπος για να το πετύχεις αυτό είναι να βάλεις ένα μαξιλάρι ανάμεσα στα γόνατα. 

Με αυτόν τον τρόπο θα ευθυγραμμιστεί η σπονδυλική στήλη με τους γοφούς και τη λεκάνη και θα αποτρέψεις τη τάση που έχει το επάνω γόνατο να πέφτει πάνω στο άλλο με αποτέλεσμα να στρέφεται η λεκάνη.  

Ανάσκελα

Εάν ανήκεις στην κατηγορία των ανθρώπων που κοιμούνται ανάσκελα, τότε συγχαρητήρια γιατί σύμφωνα με τους περισσότερους ερευνητές, αυτή η στάση εξασφαλίζει τον πιο υγιή και αναζωογονητικό ύπνο. Διάβασε παρακάτω για τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα όταν κοιμάσαι ανάσκελα. 

Τα πλεονεκτήματα του να κοιμάσαι ανάσκελα

  1. Ευθυγραμμίζει τη σπονδυλική στήλη με τον αυχένα. Σύμφωνα με μια μελέτη, ο ύπνος ανάσκελα και στο πλάι συνδέονται με τα λιγότερα προβλήματα στη σπονδυλική στήλη σε σχέση με τη στάση μπρούμυτα. Όταν κοιμάσαι ανάσκελα ο αυχένας και η σπονδυλική στήλη διατηρούνται σε ουδέτερη θέση χωρίς να καταπονούνται, πράγμα που μειώνει το αίσθημα δυσκαμψίας και τους πόνους όταν ξυπνάς το πρωί. 
  2. Δεν καταπονεί τα εσωτερικά όργανα. Η ανάσκελα είναι αναμφίβολα η καλύτερη στάση για τα εσωτερικά μας όργανα καθώς δεν επιτρέπει την υπερβολική πίεση και διατηρώντας τα σε σωστή θέση. 
  3. Ευνοεί την επίδραση της κουβέρτας βαρύτητας. Η απόκτηση μιας κουβέρτας βαρύτητας είναι μια έξυπνη επένδυση για την βελτίωση της ποιότητας του ύπνου σου ανεξάρτητα με τη στάση που κοιμάσαι. Ωστόσο, αν κοιμάσαι ανάσκελα θα νιώσεις άμεσα τις ευεργετικές ιδιότητες της κουβέρτας γιατί το βάρος της θα μοιραστεί ισόποσα σε όλο σου το σώμα με αποτέλεσμα η επίδρασή της να είναι πιο γρήγορη. (Tip: αν κοιμάσαι μπρούμυτα ή στο πλάι μπορείς να επιλέξεις μια λιγότερο βαριά κουβέρτα από αυτή που αναλογεί στο 10% του σωματικού σου βάρους, ώστε να αποφύγεις την υπερβολική πίεση στους μύες και τις αρθρώσεις. Η best seller 7κιλη Gravity ή Gravity Ice θα σου ταιριάξει τέλεια.)
  4. Λιγότεροι πονοκέφαλοι. Αν ξυπνάς περιστασιακά με τρομερό πόνο στον αυχένα και αφόρητο πονοκέφαλο, δοκίμασε να κοιμάσαι ανάσκελα. Η κακή ευθυγράμμιση του αυχένα μπορεί να οδηγήσει σε τραχηλογενή πονοκέφαλο, έναν δευτερογενή πονοκέφαλο που προκαλείται από τον πόνο στον αυχένα.  
  5. Αποτρέπει τις ρυτίδες. Μερικές έρευνες έχουν δείξει ότι οι έκκεντρες πίεσης του προσώπου ενάντια στο μαξιλάρι, συμπιέζει το δέρμα και δυνητικά μπορεί να προκαλέσει ρυτίδες. Αν θέλεις να διατηρήσεις την αρμονία του προσώπου σου χωρίς ατέλειες, κοιμήσου ανάσκελα.  

Τα μειονεκτήματα του να κοιμάσαι ανάσκελα

  1. Επιδεινώνει τη γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση. Ο ύπνος ανάσκελα μπορεί να διευκολύνει το οξύ να διαφύγει από το στομάχι και να καταλήξει στον οισοφάγο προκαλώντας δυσφορία. Δοκίμασε να στηρίξεις τον κορμό σου με ένα μαξιλάρι.
  2. Επιδεινώνει την υπνική άπνοια και το ροχαλητό. Ο ύπνος ανάσκελα επιτρέπει στη γλώσσα, εξαιτίας της βαρύτητας αλλά και άλλων παραγόντων, να προκαλέσει απόφραξη της ανώτερης αναπνευστικής οδού και να οδηγήσει στο σύνδρομο της υπνικής άπνοιας.   

Prosleep tip για όσους κοιμούνται ανάσκελα: Αν ψάχνεις να ανανεώσεις το στρώμα σου, επίλεξε ένα μεσαίας σκληρότητας ή πολύ σκληρό. Τα μαλακά στρώματα βυθίζουν τον σώμα και ως εκ τούτου είναι πιο πιθανό να προκαλέσουν πόνους στη σπονδυλική στήλη και τον αυχένα εξαιτίας της κακής ευθυγράμμισής τους. 

Μπρούμυτα

Η στάση μπρούμυτα από πολλούς θεωρείται η χειρότερη στάση ύπνου, ιδιαίτερα αν αντιμετωπίζεις μυοσκελετικά προβλήματα, καθώς μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στον αυχένα και τη μέση. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, το 16% των ανθρώπων προτιμούν να κοιμούνται μπρούμυτα. 

Τα πλεονεκτήματα του να κοιμάσαι μπρούμυτα

  1. Μειώνει τα συμπτώματα της υπνικής άπνοιας. Ένα από τα λίγα πλεονεκτήματα του ύπνου σε στάση μπρούμυτα είναι ότι μπορεί να βελτιώσει το ροχαλητό και τα επεισόδια της υπνικής άπνοιας. Ο λόγος είναι επειδή στην στάση με την κοιλιά προς τα κάτω, η γλώσσα είναι λιγότερο πιθανό να φράξει την αναπνευστική οδό. 

Τα μειονεκτήματα του να κοιμάσαι μπρούμυτα

  1. Προκαλεί πρόβλημα στη μέση και τη σπονδυλική στήλη. Όταν κοιμάσαι μπρούμυτα είναι σχεδόν αδύνατο να διατηρήσεις τη σπονδυλική στήλη σε ουδέτερη θέση και έτσι με την πάροδο του χρόνου, η πίεση αυτή μπορεί να επηρεάσει αρνητικά άλλα σημεία του σώματος. 
  2. Επιβαρύνει τον αυχένα. Όταν κοιμάσαι μπρούμυτα, για να αναπνεύσεις πρέπει να κρατάς το κεφάλι σου σε μια γωνία 90 μοιρών, πράγμα που σημαίνει ότι μετά από λίγη ώρα μπορεί να προκληθεί μυϊκός σπασμός και πόνος. Αν και μπορεί να σου φαίνεται αυτή η στάση του κεφαλιού βολική στάση για λίγο, αν κοιμηθείς σε αυτή τη στάση το πρωί είναι σίγουρο ότι θα ξυπνήσεις με αυχενικό πρόβλημα.

Prosleep tip για όσους κοιμούνται μπρούμυτα: Αν σου αρέσει να κοιμάσαι μπρούμυτα, προτίμησε ένα λεπτό ή και καθόλου μαξιλάρι. Συνήθως συστήνεται το ημίσκληρο στρώμα για όσους κοιμούνται μπρούμυτα και λίγο πιο σκληρό σε όσους έχουν αυξημένο το σωματικό βάρος.

Τελικά, ποια είναι η καλύτερη στάση ύπνου για εσένα;

Επομένως, ποια είναι η καλύτερη στάση ύπνου για την υγεία και την βελτίωση της ποιότητας του ύπνου σου; Η απάντηση εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, όπως η ηλικία σου, το βάρος, το ιατρικό ιστορικό σου και άλλα προβλήματα υγείας. 

Για παράδειγμα αν είσαι 40 ετών με πόνο στον ώμο, ο ύπνος στο πλάι μπορεί να επιδεινώσει την κατάστασή σου και να σου στερήσει πολύτιμο ύπνο. Ομοίως, εάν είσαι έγκυος ή έχεις προβλήματα στον αυχένα και τη μέση, ο ύπνος μπρούμυτα πιθανότατα δεν είναι και η καλύτερη λύση. 

Ιδανικά, η καλύτερη στάση ύπνου είναι αυτή που σε κάνει να νιώθεις ανακούφιση κάθε φορά που ξαπλώνεις στο κρεβάτι και σε βοηθάει να ξυπνάς χωρίς πόνους, αλλά και με ενέργεια. Αν αυτή η έννοια μετά από πολλές δοκιμές σου φαίνεται ξένη, τότε ίσως έχει έρθει η ώρα να αλλάξεις το στρώμα σου. 

Πως μπορώ να αλλάξω τη στάση του ύπνου μου;

Η αλλαγή της στάσης ύπνου που ακολουθείς για το μεγαλύτερο μέρος της ζωής σου, σίγουρα δεν θα είναι μια εύκολη διαδικασία. Εξάλλου, όπως είχε πει και ο  Αριστοτέλης "η συνήθεια είναι η δεύτερη φύση του ανθρώπου".

Τίποτα όμως δεν είναι ακατόρθωτο να αλλάξουμε. Αρκεί να το πάρουμε απόφαση. Ειδικά όταν πρόκειται για κάτι που θα βελτιώσει την υγεία μας και θα μπορούμε μακροπρόθεσμα να απολαμβάνουμε τα οφέλη του. 

Να μερικά tips που θα σε βοηθήσουν να αλλάξεις τη στάση του ύπνου σου:

  • Η μέθοδος με το μπαλάκι του τέννις - Αυτή η μέθοδος περιλαμβάνει το ράψιμο μιας μπάλας του τέννις στην πιτζάμα ή το t-shirt σου. Με αυτόν τον τρόπο το μπαλάκι θα σε εμποδίζει να ξαπλώνεις ανάσκελα, και έτσι θα ευνοεί τον ύπνο στο πλάι, μια στάση που μειώνει το ροχαλητό.
  • Δοκίμασε μια κουβέρτα βαρύτητας - Αν θέλεις να μάθεις να κοιμάσαι ανάσκελα, δοκίμασε μια κουβέρτα βαρύτητας. Δεν θα σε βοηθήσει μόνο να κοιμάσαι ανάσκελα αλλά θα σε κρατάει και ανάσκελα κατά τη διάρκεια της νύχτας. (Συμβουλή: Αν ιδρώνεις εύκολα στον ύπνο σου δοκίμασε την ψυχρή Prosleep Gravity Ice για να αποφύγεις τις ζεστές νύχτες.)

Συμπέρασμα

Δεν υπάρχει αμφιβολία για αυτό: η σωστή στάση ύπνου μπορεί να έχει τεράστιο αντίκτυπο στην υγεία σου, την παραγωγικότητά σου και στη συνολική αίσθηση ευεξίας. Κάθε στάση ύπνου έχει τα δικά της πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα που πρέπει να ληφθούν υπόψη για να επιλέξεις αυτή που θα βελτιώσει την ποιότητα του ύπνου σου. Το επόμενο βήμα αφού βρεις την σωστή στάση ύπνου είναι να δημιουργήσεις το ιδανικό περιβάλλον ύπνου. 

Αναβάθμισε τον ύπνο σου με φυσικό τρόπο! 

Μια κουβέρτα βαρύτητας στην καθημερινότητά σου θα μπορούσε να συμβάλει δραστικά στη μείωση του στρες και την καταπολέμηση της αϋπνίας.

Αξιοποιώντας τη δύναμη της Βαθειάς Απτικής Πίεσης, μια επιστημονικά αποδεδειγμένη θεραπεία άγχους, η κουβέρτα βαρύτητας Prosleep Gravity χαλαρώνει το νευρικό σύστημα και αυξάνει τα επίπεδα της σεροτονίνης (η ορμόνη της "ευτυχίας") και της μεταλατονίνης (η ορμόνη του ύπνου), ενώ παράλληλα μειώνει την κορτιζόλη που ευθύνεται για το στρες και το άγχος. 

Μετά από λίγα λεπτά στην αγκαλιά της κουβέρτας, αισθάνεσαι ασφάλεια, το σώμα χαλαρώνει, οι καρδιακοί παλμοί πέφτουν, τα βλέφαρα βαραίνουν και το μυαλό ηρεμεί.

Μάθε πως λειτουργεί και αναβάθμισε τον ύπνο σου σήμερα!

Παράγγειλε τώρα!

Γράψε ένα σχόλιο