Γιατί 6 Ώρες Ύπνου είναι το Ίδιο Κακές με Καθόλου Ύπνο;

Κάτι που ακούμε πολύ συχνά από ειδικούς -και μη- είναι ότι η έλλειψη επαρκούς ύπνου δεν προκαλεί μόνο σοβαρά προβλήματα στην υγεία, αλλά και στην παραγωγικότητά μας.

Αυτό έρχεται να επιβεβαιώσει μια νέα έρευνα και μάλιστα τα αποτελέσματα της θα σε εντυπωσιάσουν διότι επισημαίνει πόσο κακή για την παραγωγικότητα είναι η έννοια της συσσωρευμένης έλλειψης ύπνου και επίσης καταρρίπτει κάποιες πεποιθήσεις που λανθασμένα ενδεχομένως να είχαμε. 

Και μιλάμε φυσικά για αυτές τις 6 ώρες ύπνου που πολλοί συνηθίζουμε να κοιμόμαστε κάθε βράδυ και θεωρούμε ότι μας αρκούν για να αποδίδουμε επαρκώς μέσα στην ημέρα μας.

Όχι, 6 ώρες ύπνου δεν είναι αρκετές, αντιθέτως μπορεί να είναι καταστροφικές για την παραγωγικότητά μας.  

Δείτε λοιπόν τι έγινε στη συγκεκριμένη έρευνα. 

Τα άτομα που πήραν μέρος στην έρευνα και κοιμούνταν μόνο 6 ώρες κάθε βράδυ για ένα διάστημα δύο εβδομάδων, απέδιδαν το ίδιο χάλια με τα άτομα που δεν κοιμούνταν καθόλου επί δύο συνεχόμενες μέρες.

Το εντυπωσιακό όμως δεν είναι αυτό.

Το εντυπωσιακό είναι ότι εκείνοι που κοιμούνταν 6 ώρες κάθε βράδυ, σύμφωνα με τις αναφορές τους, θεωρούσαν ότι στις δοκιμασίες που καλούνταν να ανταπεξέλθουν τα πηγαίνουν περίφημα! 

Αυτή η έρευνα δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Sleep και διενεργήθηκε σε 48 ενήλικες. Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε ομάδες και σε κάθε ομάδα αναλογούσαν 4, 6 και 8 ώρες ύπνου για ένα διάστημα δύο εβδομάδων. Μάλιστα, ένα άτυχο μέρος των συμμετεχόντων στερήθηκε τον ύπνο εντελώς για 3 συνεχόμενες ημέρες. 

Κατά τη διάρκεια του χρόνου τους στο εργαστήριο, οι συμμετέχοντες δοκιμάζονταν κάθε δύο ώρες (εκτός αν κοιμούνταν φυσικά) σχετικά με τη γνωστική τους απόδοση αλλά και το χρόνο αντίδρασής τους. Απαντούσαν σε ερωτήσεις σχετικά με τη διάθεσή τους και άλλα τυχόν συμπτώματα που αντιμετώπιζαν. Ένα κλασικό ερώτημα που τους τίθεντο ήταν "Πόσο νυστάζεις αυτή τη στιγμή;"

Γιατί οι 6 ώρες ύπνου δεν είναι αρκετές;

gunaika koimatai 6 wres ypnoy kai einai kourasmeni

(Photo by Kinga Cichewicz on Unsplash)

Όπως μπορείτε να φανταστείτε, τα άτομα που είχαν τη δυνατότητα να κοιμούνται 8 ώρες κάθε βράδυ είχαν την υψηλότερη απόδοση κατά μέσο όρο,  ενώ εκείνοι που κοιμούνταν μόνο 4 ώρες τη νύχτα, η απόδοσή τους πήγαινε από το κακό στο χειρότερο μέρα με τη μέρα.

Από την άλλη, σε όσους αναλογούσαν 6 ώρες ύπνου αρχικά φαινόταν να μην αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα προβλήματα... μέχρι να έρθει η 10η ημέρα της έρευνας. 

Λίγες ημέρες πριν τελειώσει το πείραμα, όσοι κοιμούνταν 6 ώρες κάθε βράδυ είχαν την ίδια γνωστική απόδοση με όσους δεν κοιμούνταν καθόλου για δύο συνεχόμενες ημέρες, πράγμα που σημαίνει ότι οι 6 ώρες ύπνου είναι τόσο κακές όσο η παντελής έλλειψη ύπνου.

Στα άτομα που τους αναλογούσαν 4 ώρες ύπνου κάθε βράδυ, είχαν εξίσου κακά αποτελέσματα αλλά σε εκείνους εμφανίστηκαν πολύ νωρίτερα. 

Το πιο ανησυχητικό αποτέλεσμα της έρευνας όμως είναι ότι η ομάδα με τις 6 ώρες ύπνου δεν αξιολόγησε σωστά την υπνηλία της, ακόμα και όταν η γνωστική τους απόδοση έπεφτε μέρα με τη μέρα.

Από την άλλη, τα άτομα που δεν κοιμούνταν καθόλου τα βράδια, ανέφεραν ότι το επίπεδο υπνηλίας τους αυξανόταν σταδιακά μέχρι και το τέλος του πειράματος όπου τελικά είχε αυξηθεί συνολικά κατά δύο επίπεδα. 

Στην ομάδα όμως των 6 ωρών ύπνου, σύμφωνα με δικές τους αναφορές- το επίπεδο της υπνηλίας τους αυξήθηκε κατά ένα επίπεδο, πράγμα που εγείρει ερωτήματα σχετικά με το κατά πόσο οι άνθρωποι μπορούν να αξιολογήσουν σωστά καταστάσεις στη ζωή τους όταν δεν κοιμούνται επαρκώς. 

Δεν ξέρουμε πόσο κοιμόμαστε

Ακόμα πιο περίπλοκη κάνει την κατάσταση το γεγονός ότι οι άνθρωποι δεν έχουν καμία ιδέα για το πόσες ώρες κοιμούνται κάθε βράδυ. Ας πάρουμε για παράδειγμα τους Αμερικανούς για τους οποίους έχουμε τα περισσότερα στοιχεία.

Σύμφωνα με έρευνα λοιπόν, περισσότερο από το 35% των Αμερικανών κοιμούνται λιγότερο από 7 ώρες μια τυπική τη νύχτα πράγμα που σημαίνει ότι ένα στα τρία άτομα πάσχει από στέρηση ύπνου. Ωστόσο, όσοι έχουν στέρηση ύπνου, όταν ερωτηθούν δεν μπορούν να υπολογίσουν με ακρίβεια πόσες ώρες κοιμούνται τα βράδια. 

Μια έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Σικάγου υποστηρίζει ότι οι άνθρωποι είναι το ίδιο πιθανό να υπερεκτιμούν το χρόνο που κοιμούνται όσο και να τον υποτιμούν, ενώ μια άλλη μελέτη για τον ύπνο δείχνει ότι οι άνθρωποι γενικά υπερεκτιμούν τον νυχτερινό ύπνο τους κατά 0.8 ώρες περίπου. Η ίδια μελέτη εκτιμά επίσης ότι για κάθε ώρα πέραν των 6 ωρών που κοιμούνται οι άνθρωποι, υπερεκτιμούν τον ύπνο τους κατά περίπου μισή ώρα

Ως εκ τούτου, κανείς δεν ξέρει πόσο πολύ ή πόσο λίγο κοιμάται τα βράδια, ενώ όταν δεν κοιμάται επαρκώς, πιστεύει ότι τα καταφέρνει καλύτερα από ότι συμβαίνει στην πραγματικότητα. 

Αν νομίζετε λοιπόν ότι κοιμάστε 7 ώρες κάθε βράδυ, όπως ένας στους τρεις Αμερικανούς, είναι πολύ πιθανό να κοιμάστε μόνο 6 ώρες.

Ακόμα και μια μικρή στέρηση στον ύπνο, δηλαδή 6 ώρες αντί για 8 ώρες ύπνου σε βάθος χρόνου δύο εβδομάδων, μπορεί έχει εντυπωσιακά αποτελέσματα καθώς η διαφορά συσσωρεύεται και το άτομο έχει κατα πολύ μειωμένη απόδοση στην καθημερινότητά του.

Διορθώνοντας τον ύπνο: Δυσκολότερο απ 'ότι ακούγεται

Το να καταφέρεις να κοιμάσαι αρκετά και με συνέπεια κάθε βράδυ δεν είναι μια εύκολη διαδικασία. Οι συμβουλές των ειδικών για να βελτιώσεις τον ύπνο σου ισχύουν εδώ και δεκαετίες και συνήθως έχουν να κάνουν με τα εξής:

  • Συνέπεια στην ώρα που πάτε για ύπνο
  • Αποχή από ηλεκτρονικές συσκευές τουλάχιστον μισή ώρα πριν τον ύπνο
  • Αποφυγή αλκοόλ και μεγάλων γευμάτων πριν τον ύπνο (το αλκοόλ μπορεί να μας φέρνει υπνηλία αλλά μειώνει την ποιότητα και τη διάρκεια του ύπνου)
  • Άσκηση μέσα στην ημέρα

Άλλες συμβουλές που ακούμε λιγότερο συχνά, αλλά είναι εξίσου έγκυρες είναι η μείωση του σωματικού μας βάρους, ειδικά για τους παχύσαρκους ανθρώπους καθώς η υπνική άπνοια με την παχυσαρκία είναι άρρηκτα συνδεδεμένες. 

Άλλες αιτίες προβλημάτων ύπνου περιλαμβάνουν σωματικά, νευρολογικά και ψυχολογικά συμπτώματα, όπως το άγχος και η κατάθλιψη που μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά την ποιότητα του ύπνου.

Η έλλειψη ύπνου είναι ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας που επηρεάζει κάθε πτυχή της καθημερινότητάς μας και πρέπει να αντιμετωπιστεί. Η διατροφή, η άσκηση και η πνευματική μας υγεία επηρεάζουν την ικανότητά μας να κοιμόμαστε σωστά και ο καλός ύπνος σε αντάλλαγμα, επηρεάζει την ικανότητά μας να εκφράζουμε καθημερινά το καλύτερο μας εαυτό. Οπότε καλό είναι να μην τον παραμελούμε, αλλά να επενδύουμε σε αυτόν.

Aναβαθμίσε τον ύπνο σου με φυσικό τρόπο 

Μια κουβέρτα βαρύτητας στην καθημερινότητά σου θα μπορούσε να συμβάλει δραστικά στη μείωση του στρες και την καταπολέμηση της αϋπνίας.

Αξιοποιώντας τη δύναμη της Βαθειάς Απτικής Πίεσης, μια επιστημονικά αποδεδειγμένη θεραπεία άγχους, η κουβέρτα βαρύτητας Prosleep Gravity χαλαρώνει το νευρικό σύστημα και αυξάνει τα επίπεδα της σεροτονίνης (η ορμόνη της "ευτυχίας") και της μεταλατονίνης (η ορμόνη του ύπνου), ενώ παράλληλα μειώνει την κορτιζόλη που ευθύνεται για το στρες και το άγχος. 

Μετά από λίγα λεπτά στην αγκαλιά της κουβέρτας, αισθάνεσαι ασφάλεια, το σώμα χαλαρώνει, οι καρδιακοί παλμοί πέφτουν, τα βλέφαρα βαραίνουν και το μυαλό ηρεμεί.

Μάθε πως λειτουργεί και αναβάθμισε τον ύπνο σου σήμερα!