ASMR: Μπορεί να Βοηθήσει να Κοιμηθείς Καλύτερα;

Μια εναλλακτική μέθοδος χαλάρωσης που εμφανίστηκε -όχι και τόσο- πρόσφατα στο διαδίκτυο και έγινε viral είναι το αξιοπερίεργο φαινόμενο της Αυτόνομης Αισθητηριακής Απόκρισης του Μεσημβρινού (Autonomous Sensory Meridian Response) ή εν συντομία ASMR.

Μετά από την αστραπιαία δημοσιότητα που έλαβε στο Youtube, εκατομμύρια άνθρωποι στις μέρες μας στρέφονται στο ASMR ως πηγή χαλάρωσης, αντιμετώπισης του στρες και του άγχους, αλλά και ως βοήθημα για να κοιμηθούν πιο εύκολα.

 
Οι αναζητήσεις στο Google για τον όρο ASMR μέσα στα χρόνια

Σε αυτό το άρθρο θα δούμε τί είναι το ASMR, ποια είναι η προέλευσή του, αν υπάρχουν επιστημονικά στοιχεία πίσω από αυτό και αν τελικά αξίζει να δοκιμάσεις το ASMR για να κοιμηθείς καλύτερα.

Τι είναι το ASMR;

Πολλοί το περιγράφουν και ως "εγκεφαλικό οργασμό" ή "μασάζ για τον εγκέφαλο", όπως και να έχει το ASMR είναι μια εμπειρία που προκαλείται από συγκεκριμένους ήχους (και μερικές φορές μη ηχητικά ερεθίσματα) που προκαλούν μια χαλαρωτική, ηρεμιστική απόκριση ή μια γενική αίσθηση ευεξίας.

Η αίσθηση που προκαλεί το ASMR στο σώμα περιγράφεται ότι ξεκινά από την κορυφή του κεφαλιού και στη συνέχεια εξαπλώνεται προς τα κάτω με μια ζεστή, μυρμηγκιώδη αίσθηση.

Δεν βιώνουν όλοι με τον ίδιο τρόπο την επίδραση του ASMR, αλλά από αυτούς που το κάνουν, λέγεται ότι το πιο κοινό έναυσμα για να ξεκινήσει αυτή η αίσθηση είναι ο ήχος του ψιθύρου. Ωστόσο, ο κατάλογος των ενεργοποιητών ASMR είναι τεράστιος και συχνά παράξενος. Μερικοί από τους πιο κοινούς ήχους που θα ακούσεις σε videos με εκατομμύρια προβολές στο Youtube είναι:

  • ήχοι από χτύπημα ή ξύσιμο ενός αντικειμένου π.χ. του μικροφώνου
  • ήχος από τις σελίδες ενός βιβλίου
  • τριγμοί 
  • θόρυβος από το στόμα και τα χείλη
  • θόρυβος από φύσημα 
  • παιχνίδι με τα μαλλιά

Το κοινό όλων αυτών των ήχων είναι ότι είναι ήπιοι, οικείοι και σε κοντινή απόσταση από το μικρόφωνο -και τον ακροατή.

Πώς ορίζεται το ASMR;

Μια ακαδημαϊκή μελέτη ορίζει το ASMR ως "ένα φαινόμενο κατά το οποίο τα άτομα βιώνουν ένα μυρμήγκιασμα, μια αίσθηση στατικού ηλεκτρισμού σε όλο το τριχωτό της κεφαλής, στο πίσω μέρος του λαιμού και μερικές φορές σε άλλες περιοχές ως απόκριση σε συγκεκριμένα ακουστικά και οπτικά ερεθίσματα. Αυτή η αίσθηση αναφέρεται ευρέως ότι συνοδεύεται από συναισθήματα χαλάρωσης και ευεξίας".

Μερικοί ειδικοί υποστηρίζουν ότι δεν είναι το ίδιο με το "ρίγος" ή το "ανατρίχιασμα" που βιώνουν οι άνθρωποι όταν ακούν συγκεκριμένη μουσική, αλλά η αλήθεια είναι, μέχρι στιγμής, κανείς δεν είναι πραγματικά σίγουρος για το τί είναι στην πραγματικότητα το ASMR.

Η άνοδος του ASMR

Είναι πιθανό αυτό που ονομάζουμε σήμερα ASMR να υπάρχει για πάντα, απλώς να μην έχουμε ασχοληθεί ποτέ μαζί του.

Ο ίδιος ο όρος επινοήθηκε το 2010, από τη συνήγορο της ASMR, Jennifer Allen, η οποία σε μια συνέντευξη είπε, «"Η χρήση μιας «κλινικής» λέξης ήταν η καλύτερη επιλογή για να βελτιώσει το πώς θα ένιωθε η αναπτυσσόμενη κοινότητα όταν χρησιμοποιούσε και έλεγε σε άλλους τη λέξη".

Η άνοδος του ASMR εντοπίζεται στις πρώτες μέρες του Youtube, όταν οι άνθρωποι άρχισαν να δημοσιεύουν videos όπου ψιθύριζαν. Το πρώτο video που έγινε συνειδητά για λόγους ASMR δημοσιεύτηκε το 2009.

Σήμερα υπάρχουν πάνω από 10 εκατομμύρια videos με ASMR στο YouTube και εκατοντάδες χιλιάδες δημιουργοί ASMR, συμπεριλαμβανομένων δημοφιλών «ASMRtists», όπως η Maria με το κανάλι Gently Whispering ASMR που έχει πάνω από 2 εκατομμύρια συνδρομητές στο Youtube. Υπάρχουν βέβαια και Έλληνες δημιουργοί ASMR video με αντίστοιχα εκατομμύρια views. 

Μπορεί η επιστήμη να εξηγήσει το ASMR;

Δεδομένου ότι είναι μια έννοια που επινοήθηκε πρόσφατα, δεν υπάρχει πολλή επιστημονική έρευνα που να εξηγεί πώς μπορεί να λειτουργήσει το ASMR. Αν και γνωρίζουμε ήδη ότι οι ήχοι και η μουσική μπορούν να έχουν αντίκτυπο στην ψυχική μας υγεία και ευεξία, δεν είμαστε πολύ σίγουροι για το πώς λειτουργεί το ASMR.

Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2014 από το Πανεπιστήμιο Swansea στο Ηνωμένο Βασίλειο, βρήκε μια σύνδεση μεταξύ του ASMR και της συναισθησίας, η οποία ορίζεται ως "μια κατάσταση όταν ένα άτομο «ακούει» τις οσμές, «βλέπει» τους ήχους και να «μυρίζει» τις εικόνες. Το συχνότερο είδος συναισθησίας είναι το να βλέπει κάποιος ήχους και το να συνδυάζει αυτόματα αριθμούς με συγκεκριμένα χρώματα». Με λίγα λόγια η συναισθησία είναι η αντίληψη της ίδιας αίσθησης μέσα από διαφορετικές αισθήσεις.

Ο Steven Novella, νευρολόγος από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Yale, έχει προτείνει ότι το ASMR μπορεί να είναι ένας τύπος επιληπτικών κρίσεων.

Μια άλλη μελέτη που ολοκληρώθηκε πρόσφατα έδειξε πώς το ASMR επηρεάζει συγκεκριμένα μέρη του εγκεφάλου, συμπεριλαμβανομένου του επικλινούς πυρήνα και του έσω προμετωπιαίου φλοιού. Αυτά τα μέρη του εγκεφάλου είναι συνήθως ενεργά όταν αλληλεπιδρούμε με ανθρώπους που αγαπάμε.

Με απλά λόγια, το ASMR λειτουργεί καταπραΰνοντας τον εγκέφαλο και μας κάνει να νιώθουμε χαλαροί. Αυτή η χαλαρή ψυχική κατάσταση διευκολύνει φυσικά και τον ύπνο.

Είναι το ίδιο με το διαλογισμό ή τη συμμετοχή μας σε μια δραστηριότητα που μας βοηθά να χαλαρώσουμε. Αυτή η εμπειρία, προφανώς, διαφέρει από άτομο σε άτομο, καθώς άλλοι χαλαρώνουν όταν βρίσκονται ανάμεσα σε ανθρώπους που αγαπούν, άλλοι όταν κάνουν yoga και άλλοι διαβάζοντας ένα βιβλίο.

Μπορεί το ASMR να βοηθήσει στην αϋπνία;

Ο Christopher Winter, ο συγγραφέας του βιβλίου "The Sleep Solution", λέει, "Νομίζω ότι η εμπειρία, για όσους μπορούν να τη βιώσουν, είναι άμεση. Συμπεραίνω από [ανέκδοτα στοιχεία] ότι μπορεί να έχει άμεσο αντίκτυπο και πιθανώς να βελτιώνεται για τους περισσότερους με την πάροδο του χρόνου".

Επιπλέον, ορισμένοι χρήστες ισχυρίζονται ότι το ASMR δεν βοηθά μόνο στη θεραπεία της αϋπνίας, αλλά και σε άλλες καταστάσεις, όπως η κατάθλιψη και το άγχος.

Μια μελέτη του 2015, μάλιστα, επιβεβαίωσε ότι οι χρήστες που παρακολούθησαν video ASMR κοιμήθηκαν πιο εύκολα από ότι συνήθως, ενώ μια μελέτη του 2017 το επιβεβαίωσε εκ νέου ότι τα video ASMR μπορούν να βοηθήσουν τους ανθρώπους να χαλαρώσουν. Ωστόσο, τα αποτελέσματα μπορεί να μην είναι πάντα σημαντικά.

Μια άλλη μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2018, τόνισε πως τα video ASMR μπορούν να χαλαρώσουν τους ανθρώπους, μειώνοντας τον καρδιακό τους ρυθμό. Η επιστήμη έχει σχεδόν επαληθεύσει τα αποτελέσματα των βίντεο ASMR, αλλά δεν είμαστε ακόμη σίγουροι πόσοι άνθρωποι μπορούν να βιώσουν το ASMR.

Πολλοί ερευνητές πιστεύουν ότι τα άτομα που πιστεύουν περισσότερο στην ιδέα έχουν περισσότερες πιθανότητες να βιώσουν το ASMR και ότι μπορεί να υπάρχει σύνδεση μεταξύ του αντίκτυπου του ASMR και του τύπου της προσωπικότητας του κάθε ατόμου.

Αξίζει να δοκιμάσεις το ASMR;

Όταν δεν μπορείς να κοιμηθείς, το πιθανότερο είναι να δοκιμάσεις ό,τι μπορείς να βρεις διαθέσιμο. Το ξέρουμε από πρώτο χέρι και αυτός είναι ο λόγος που δημιουργήσουμε την δική μας κουβέρτα βαρύτητας

Δεδομένου ότι αυτά τα video είναι διαθέσιμα στο Youtube δωρεάν, δεν υπάρχει τίποτα κακό στο να δοκιμάσεις το ASMR. Ωστόσο, όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, ορισμένοι χρήστες ενδέχεται να μην αισθανθούν κάποια αλλαγή.  Δοκίμασε λοιπόν και βγάλε τα δικά σου συμπεράσματα!

Για την καλύτερη εμπειρία -αλλά και για να αυξήσεις τις πιθανότητες να αποκοιμηθείς, σού προτείνουμε να δοκιμάσεις να ακούσεις κάποιο video με ASMR φορώντας ακουστικά και ΧΩΡΙΣ να βλέπεις την εικόνα, μιάς και η μπλε ακτινοβολία που εκπέμπεται από την οθόνη καταστέλλει την παραγωγή της μελατονίνης στο σώμα. 

Ξεκίνα βλέποντας τα παρακάτω video ASMR:

Αναβάθμισε τον ύπνο σου με μια κουβέρτα βαρύτητας 

Οι κουβέρτες βαρύτητας είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να αντιμετωπίσεις την αϋπνία και το στρες χωρίς φάρμακα, καθώς χρησιμοποιούνται εδώ και πολλές δεκαετίες για τη βοήθεια ατόμων που πάσχουν από αγχώδεις διαταραχές, αυτισμό και άλλες αισθητηριακές διαταραχές.

Πως λειτουργούν;

Είναι σχεδιασμένες για να ασκούν μια ήπια και σταθερή πίεση σε ολόκληρο το σώμα όπου οι εργοθεραπευτές ονομάζουν “Βαθειά Απτική Πίεση”. Αυτή η σταθερή πίεση, χαλαρώνει το νευρικό σύστημα και βοηθάει τον οργανισμό να αυξήσει με φυσικό τρόπο τα επίπεδα της σεροτονίνης και της μελατονίνης (οι ορμόνες της ευτυχίας και του ύπνου) και παράλληλα να μειώσει τα επίπεδα της κορτιζόλης που ευθύνεται για το στρες.

Ως αποτέλεσμα, ο νους σταματάει να "τρέχει", οι καρδιακοί παλμοί πέφτουν, η διάθεση βελτιώνεται και το σώμα μπαίνει σε μια κατάσταση απόλυτης χαλάρωσης.

Επίλεξε εκείνη που ζυγίζει πιο κοντά στο 10% του σωματικού σου βάρους και αναβάθμισε τον ύπνο σου από το πρώτο κιόλας βράδυ!

Γράψε ένα σχόλιο